Leverans - vi hjälper dig
På den här sidan hittar du all information du behöver om leverans och se till att din nya produkt kommer fram säkert.
Kontrollera status på din leverans
Har du köpt en produkt och undrar när den kommer? Här kan du spåra din beställning.
Viktig information!
Tjänsten hemleverans är endast tillgänglig till leveransadresser där lastbilar har farbar väg till slutmålet, med fri obehindrad trafik. Leveranser till öar, som saknar förbindelse (bro eller tunnel) till fastlandet eller regelbundna färjeförbindelser, levereras till närmaste färjeläge/färjekaj. Det är kundens ansvar att säkerställa att paketet kommer att tas emot vid den angivna platsen.
Vi skickar både enkelbemannade och dubbelbemannade bilar. Vid leverans med inbärning kan du som kund behöva vara behjäplig med inbärning på postnummer som börjar på 8* eller 9*. Här kan du se vilka postnummer som omfattas. Vid köp av installation är det alltid en dubbelbemannad bil oavsett postnummer.
Mer än leverans
Vi kan hjälpa dig med så mycket mer än bara leveransen. Kanske vill du kunna använda din nya TV, tvättmaskin eller telefon på en gång? Vi kan hjälpa dig med det!
- Uppackning: Vill du slippa besväret med att packa upp alla varor, samt slänga allt emballage efteråt? Vi kan fixa det åt dig! Kom ihåg att välja med uppackning om du beställer online
- Montering, installering och Ready to Go: Vi hänger gärna upp TV:n på väggen, eller kopplar till vatten och ström till tvättmaskinen – för att nämna ett par saker.
- Återvinning: Har du en gammal tvättmaskin som ska kastas, kan vi ta med den till återvinning åt dig. Kom ihåg att du alltid kan lämna gamla produkter direkt till butiken, utan kostnad!
FAQ - Vanliga frågor:
Alla varor som väger mer än 20 kg kan levereras hem till dig. Om du beställer flera saker samtidigt, t.ex. en tung TV och spel, kan TV:n levereras hem till dig medan spelen skickas med posten.
Frakt och leverans kan antingen beställas online eller i varuhus:
- När du köper varan i ett varuhus kan du välja dag och tidperiod för leverans. Det är tyvärr inte möjligt att välja exakt tid, men föraren ringer dig cirka 30 minuter före ankomst.
- Det är också möjligt att välja hemleverans när du handlar på nätet. Leveransalternativen visas efter att du har lagt till varan i kundvagnen.
Det finns två leveransalternativ: Till port eller tomtgräns eller med leverans med inbärning:
- Om du väljer leveransalternativet «Till port eller tomtgräns», bär vi varan till första hinder. Det här kan vara till din trottoarkant, porten eller liknande.
- Om du har beställt leverans med inbärning, bär vi helt in dit du vill ha varan. Se till så att det är gjort i ordning för det. På grund av arbetsmiljölagar måste de anställda ha på sig skor, så se till att ta bort mattor eller att täcka golvet på förhand.
Priset beror lite på vart varan skall skickas och vilken slags typ av leverans du önskar. Om du lägger till en vara i kundvagnen, kan du se exakt kostnad för att få varan levererad till dig.
Problem med leverans? Finn svar här:
Vi kommer alltid att meddela om vi ser några förseningar i leveransen. Kontakta oss om föraren inte dyker upp under den överenskomna tidsperioden, så kommer vi att titta på möjligheten till leverans en annan dag.
Du kan i de flesta själv av- och omboka din order själv från mina sidor. Logga in online och gå till din orderhistorik för att se möjligheterna för din order. Du är också välkommen att slå oss en signal så hjälper vi dig! Men tänk på att avbokning behöver ske senast två dagar innan leveransen.
För avbokninar som sker för sent har vi dessvärre inte möjlighet att betala tillbaka fraktkostnader. För paketleverans till ombud är det endast möjligt att avboka beställningen innan paketet är skickat ifrån oss.
Vid annullering eller avbeställning av varor köpta av en Partner på Elgiganten Marketplace behöver Partnern kontaktas från "Mina Sidor " på Elgiganten.se
Logga in på Elgiganten.se för att välja en ny leveranstid eller kontakta oss så hjälper vi dig att boka en ny leveranstid. Ny utkörningsavgift kan tillkomma.
Ta kontakt med oss så fort som möjligt, så hjälper vi dig och ser till att du får allt du ska ha.
Om produkten har skadats ska Elgiganten naturligtvis hjälpa dig så att du blir nöjd. Det är viktigt att du dokumenterar skadan så snart du har packat upp produkten - ta bilder och notera vad som är fel. Skulle någon skada uppstå i samband med din leverans, måste detta omedelbart rapporteras till chauffören. Kontakta också vår kundtjänst för att meddela oss. Vi kommer att ge dig en ny produkt så snart som möjligt, ordna reparation eller ge dig ett prisavdrag - beroende på hur stor skadan är. Läs mer om transportskador här.